Vislielākais burtu izmērs
Lielāks burtu izmērs
Burtu standarta izmērs

Grimes - Flesh Without Blood
Atis Žagars, "Mūzikas Sirds"
29.10.2015

Pirmais oficiālais singls no Grimes jaunā albuma "Art Angels" ir klāt un nepārsteidz. Labā ziņā!

Nesen mūzikas portālā Stereogum, spriedelējot par gaidāmo jauno Grimes albumu, kāds komentētājs ierakstīja viedus vārdus. Precīzi vairs nemācēšu nocitēt, bet aptuvenā doma bija: Grimes ir no ļoti retajām māksliniecēm, no kuras var sagaidīt pilnīgi visu – tiklab 9/10 vai pat 10/10 vērtējamu ierakstu, cik 4/10 vai zemāk. To spilgti apliecina arī viņas pēdējie divi singli – pērnā gada EDM pārforsētais “Go” pret šā gada skumji skaisto “REALITi” demo versiju. Taisnības labad gan jāatgādina, ka “Go” sākotnēji tika radīts Riannas vajadzībām, turklāt to producēja Blood Diamond, kas pēdējos gados ir pievērsies izteikti komerciālai popmūzikai.

Tomēr šī apziņa nedeva mieru un bija galvenais iemesls, kāpēc pirmdienas vakarā, kad Grimes publicēja “Flesh Without Blood”, pirms pirmās klausīšanās reizes biju satraucies tā, it kā pats to būtu sarakstījis un tagad gaidītu žūrijas verdiktu. Turklāt tajā brīdī jau biju nopircis biļetes uz koncertu Stokholmā nākamā gada februārī. “Ir LABS!” bija pirmie divi vārdi, ko varēju pateikt pēc pirmās noklausīšanās, un tas tobrīd bija pats galvenais, jo jaunu “Oblivion” vai kaut “REALITi” es nemaz negaidīju. Kāpēc?

Dienu pēc “Flesh Without Blood” publicēšanas Grimes tviterī ierakstīja: “šī nav dziesma par šķiršanos. Es vispār vairs nerakstu par mīlestību!”. Uzmanīgāk aplūkojot dziesmas vārdus var saprast šo tvītu. “Remember when we used to say / “I love you” almost every day / I saw a light in you / Going out as I closed our window / You never liked me anyway,” pirmajā pantiņā varētu šķist kā stāsts par nelaimīgām attiecībām starp diviem cilvēkiem. Tas arī ir stāsts par attiecībām, taču citām – Grimes un mūzikas preses/fanu, kuri pēc “Go” izdošanas naski kritizēja mūziķi par tiekšanos pēc slavas un naudas. "I don't see the light I saw in you before / And now I don't / Now I don't care anymore," pirms piedziedājuma Grimes iejūtas mūzikas kritiķu-snobu lomā, it kā rakstot par šo dziesmu recenziju.

Savu mīlestību pret popmūziku Grimes nekad nav slēpusi, tāpēc mani vienmēr ir pārsteidzis citu šoks par, piemēram, bēdīgi slaveno Boiler Room DJ setu, kurā meitene lika Teilori Sviftu, Nikiju Mināžu, Meraiju Keriju un pat Vengaboys. Tā patīkamā vēsts ir tā, ka atšķirībā no viņas mīluļiem Grimes vispirms ir lieliska un talantīga producente, kas allaž eksperimentē, meklē jaunus ceļus un nekad nesāks atkārtot sevi, cik nu solo māksliniekam tas vispār ir iespējams. Šī iemesla dēļ arī negaidīju un citiem neieteicu gaidīt “Visions 2.0”, lai cik arī iepriekšējais albums nebūtu bijis izcils.

Tāpat mani nepamet sajūta, ka “Flesh Without Blood” varētu būt PATI “popsīgākā” dziesma gaidāmajā platē – par to daļēji liecina arī fragmenti no sliktas kvalitātes video, kas uzņemti nupat sāktajā koncertturnejā. Ja tā ir, tad izvēle šo izlaist kā pirmo singlu ir pat vēl apsveicamāka, jo tā ir, pirmkārt, perfekta un ironiska atbilde skeptiķiem, otrkārt, piesaistīs papildu uzmanību no komercradio puses (nepilnas nedēļas laikā klips YouTube skatīts jau 1,3 miljonus reižu!), kas savukārt šo nodos jauniešiem, kuriem nemaz tik bieži kāds kvalitatīvu popmūziku nepiedāvā.

Labi, par albumu daudz nezīlēšu – galu galā tas tiks izdots jau pēc nedēļas. Par singlu? Kā jau minēju, šis nav “Oblivion”, “Genesis” vai “REALITi” līmenis, taču šī ir lieliska, no vienas puses ironiska un vēsa, no otras – mīlīga (Klēras balss!!), dejot liekoša (apakšas!) un sirsnīga (kopējā noskaņa) popmūzikas dziesma, kas droši var pretendēt uz šī žanra TOP 5 2015.gadā. Es gan joprojām īsti nevaru pieņemt elektriskās ģitāras iesaistīšanu, kas, manuprāt, šeit varēja arī nebūt, taču visādi citādi šis atkal ir skaņas ziņā teicami atstrādāts darbs, kas saglabā, manuprāt, vienu no spēcīgākajiem Grimes rokraksta trumpjiem – savienot melanholisku noskaņojumu ar neapturamu vēlmi nodoties dejām un saulei.

Āā, vēl taču videoklips! Par to man pat vairs nav šeit vietas, laika un arī spēka rakstīt. Grimes visā savā krāšņumā, iejūtoties dažādos tēlos – sākot ar Mariju Antuaneti, beidzot ar eņģeli, kuram caurdurts krūškurvis. Klipa autore, režisore, māksliniece un redaktore ir... jā, pareizi, pati Grimes. Piepalīdzējis viņas brālis Maks, kurš ir operators. Bez tam videoklipā “Flesh Without Blood” savienots ar pusotru minūti garo “Life In The Vivid Dream”. Albumā abas dziesmas nav kopā.

P.S. Vēl 2 lietas saistībā ar fantastisko pavasara singlu “REALITi” – viena laba, otra ne tik ļoti. Pirmā – dziesma tiešām ir iekļauta albumā, turklāt par 40 sekundēm garāka nekā tā versija, kas ir mūsu rīcībā. Otra – šī dziesma iekļauta tikai MP3 un CD izdevumos, bet vinilā nav. *bēdīga sejiņa ar lielu asaru pie vienas acs* Tiesa, mēs vēl nezinām, kā šī albuma versija skanēs, jo tā ir ierakstīta pilnīgi no jauna. Kad Grimes publiskoja to martā, viņa jau stāstīja, ka tā ir demo versija BEZ miksēšanas(!) un māsterēšanas, jo viņa esot pazaudējusi oriģinālo Ableton failu.

Albumu “Art Angels” 6.novembrī izdos 4AD Records.

 

 

Tēma: MūzikaAlbumu apskati

Raidījums: Mūzikas sirds

Komentāri (0)
Pievienot komentāru: