Lee „Scratch” Perry (JAM)

Dzimis 1936. gadā Jamaikā, Lee "Scratch" Perry bez šaubām ir viena no harizmātiskajām personībām regeja mūzikā.

Savu pirmo albumu ierakstījis 1969. gadā, jau 1973. gadā, lai iegūtu pilnīgu kontroli pār savu mūzikas produkciju, Perry uzbūvējē ierakstu studiju savas mājas sētā, ko nosauc par "The Black Ark".

Lee "Scratch" Perry producējis tādus ievērojamus regeja mūziķus kā Bob Marley un "The Wailers", "The Heptones", "The Congos", Max Romeo un citus. Daudzi mūziķi uzskata par dub mūzikas galveno virzītājspēku un žanra stūrakmeni.

2003. gadā Lee "Scratch" Perry saņēma prestižo "Grammy" balvu par labāko regeja albumu, savukārt 2013. gadā mūziķa balsi un īpaši atlasītu mūzikas kolekciju, kā arī paša skaņdarbus, izmantoja populārās videospēles "Grand Theft Auto V" skaņu celiņā.


Fragments no Ulda Rudaka intervijas ar Lee "Scratch" Perry 2008.gadā, kad viņš uzstājās Rīgā, Radio NABA 6.gadu jubilejas svinībās.


U.R. Kā jums šķiet, kāpēc no Jamaikas nākušais regejs ir tik iecienīts Amerikā, Anglijā un citās pasaules daļās? Kas ir tas brīnums, kas slēpjas šajā mūzikā?

L.P. Regejam ir laba garīga vibrācija, tas nav ticis radīts, lai pelnītu naudu. Fakts, ka tas tomēr izdevies, jau ir cits stāsts. Jo regeja radītāji vienmēr jutušies brīvi, lietojot alkoholu, jokojot, smēķējot un domājot par vislielāko no baudām - seksu. Jo ar citādu pieeju mūzikas radīšanai, uztverot kā darbu un kaut kādu iepriekš nospraustu pienākumu pildīšanu, tā iznāks mākslīga un es uzreiz jutīšu, ka tā nedarbojas.

U.R. Bobam Mārlijam fotogrāfijās rokā redzamais marihuānas kāsis lielā mērā radījis mītu, ka īsts regejs var rasties, tikai smēķējot zāli. Savulaik kādā intervijā jūs esat apgalvojis, ka atmetat dzeršanu un marihuānas smēķēšanu, lai pārbaudītu, vai mūziku rada šie palīglīdzekļi vai jūs pats.

L.P. Jā, man bija nepieciešams noskaidrot, vai es mūziku radu pats, un es uzzināju atbildi, ka jā. Nav tāda tabakas regeja, alkohola regeja vai marihuānas regeja. To visu rada cilvēks, un faktiski viņam šie palīglīdzekļi nav vajadzīgi. No otras puses, tie arī netraucē. Tie varbūt laika gaitā rada problēmas veselībai, bet nekādā ziņā radīšanas procesam. Man tā bija nepieciešamība - pārstāt smēķēt zāli, kas man tik ļoti patika un no kā biju atkarīgs, un ēst gaļu, lai sevi saglabātu.

U.R. Kāpēc dzīvojat Šveicē, nevis dzimtajā Jamaikā?

L.P. Tagad reti braucu uz Jamaiku - tā ir svēta zeme, bet man nepatīk pašreizējā politiskā situācija tur. Tai pašā laikā man nepieciešams vismaz reizi gadā tur aizbraukt, jo tur savulaik uzbūvēju studiju The Black Ark, kas man nebija tikai studija, bet arī templis un svētnīca.

U.R. Jūs pats esot nodedzinājis savu studiju, tomēr nevienam nav īsti skaidrs, vai tā ir taisnība vai mīts.

L.P. Es tai laikā par daudz smēķēju marihuānu, un tas izraisīja daudz neskaidru un nesakārtotu lietu, ka tālāk vairs nebija, kur iet. Tas bija likumsakarīgs iznākums.

U.R. Jūs esat producējis regeja lielākās zvaigznes Boba Mārlija ierakstus. Vai uzskatāt, ka tie joprojām skan tikpat labi kā tolaik?

L.P. Vibrācijas, ko mūzika izraisa, ir visa pamats. Un nav svarīgi, vai šī mūzika radīta pirms trīsdesmit gadiem vai šodien, ja šī piešķirtā vibrācija ir bijusi īstā, tā skan joprojām. Un tāda tā būtu, ja tiktu ierakstīta arī šodien. www.lee-perry.com
www.facebook.com/pages/Lee-Scratch-Perry-official
Lee Scratch Perry - Weatherman